بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۳
تورم بلای جان مفاخر 
جمع این ۲ عامل باعث شده است که با وجود اینکه درامد‌های شرکت ۵۵ درصد رشد داشته است، در مقابل سود عملیاتی و سود خالص شرکت با افت مواجه شود. 
کد خبر : ۲۸۴۵۶۵

تورم بلای جان مفاخر 

به گزارش بورس‌نیوز، شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی که با نماد مفاخر در بورس اوراق بهادار تهران شناخته می‌شود از جمله شرکت‌های حوزه توسعه فناوری اطلاعات کشور است و در زمینه توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار در انواع فعالیت‌های اداری، مالی و بانکی فعالیت می‌کند.

پشتیبانی و نگهداری دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها، تأمین و سرویس و نگهداری دوربین‌های مداربسته، پشتیبانی از سیستم‌های رایانه‌ای و نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بانک‌ها، پشتیبانی از دستگاه‌های پوز و... از جمله فعالیت‌های این شرکت است. 

سال مالی شرکت ۱۲ماهه منتهی به ۳۰ آذر است و اکنون گزارش ۶ ماهه شرکت منتشر شده است و به همین بهانه سراغ بررسی صورت‌های مالی آن رفتیم. در یک نگاه کلی به صورت سود و زیان به جدول زیر می‌رسیم.

تورم بلای جان مفاخر 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید علی‌رغم افزایش درآمد‌های شرکت به میزان ۵۵ درصد از ۸۶۶ میلیون ریال به ۱۳۴۱ میلیون ریال با افزایش بهای تمام شده و هزینه‌ها در نهایت سود خالص شرکت در ۶ ماهه با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده است. 

اکنون اگر به سراغ ریز جزئیات بهای تمام شده و هزینه اداری عمومی شرکت برویم به نتایج زیر خواهیم رسید: 

۱- افزایش ۶۰ درصدی در بهای تمام شده شرکت:

تورم بلای جان مفاخر 

افزایش ۷۴ درصدی در قیمت مواد مستقیم مصرفی و ۶۰ درصدی در بهای تمام شده خدمات ارائه شده باعث افزایش ۶۰ درصدی جمع بهای تمام شده شرکت شده است.

۲- افزایش ۴۲ درصدی هزینه‌های اداری عمومی:

تورم بلای جان مفاخر 

در هزینه‌های اداری و عمومی شرکت نیز ۴۱.۸ درصد افزایش رخ داده است. 

جمع این ۲ عامل باعث شده است که با وجود اینکه درامد‌های شرکت ۵۵ درصد رشد داشته است، در مقابل سود عملیاتی و سود خالص شرکت با افت مواجه شود. 

اما اگر ریشه‌ای به دلیل اصلی این شدت از افزایش هزینه‌های شرکت نگاه کنیم، چیزی به جز تورم را مشاهده نمی‌کنیم. در واقع افزایش مواد اولیه مصرفی و افزایش بهای تمام شده خدمات ارائه شده تحت‌تأثیر تورم در گزارش ۶ماهه ۶۰ درصد افزایش یافته است و هزینه حقوق و دستمزد هم با افزایش حدود ۵۰ درصدی روبرو شده است که این افزایش نیز خود از نتایج تورم است. مجموع این عوامل باعث شده ایت که مفاخر علی‌رغم بهبود در عملکرد خود و رشد درآمد‌ها نتواند سود خالص خود را ارتقا ببخشد.

 

فرید عباسی

کارشناس بازار سرمایه 

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.